Peer supporters själva, chefer och personal från psykiatri, kommun och brukarorganisationer har alla bidragit till bilden av hur landskapet ser ut i Sverige och vad som behövs för att få yrkesrollen och verksamheten att lyfta. Framförallt behövs ekonomiska resurser och beslut på ledningsnivå, tydliga rollbeskrivningar, nödvändiga karriärvägar och möjlighet till kompetensutveckling. Att brukarorganisationer stärker upp är också A och O så att peer supportern stannar kvar i sin expertroll och inte sysslar med annat. Dessutom behövs stöd och handledning eftersom rollen inte är självklar överallt, än.
En peer support kan erbjuda stöd och vägledning utifrån sina egna upplevelser och fungera som ett bollplank där relationen till brukaren bygger på jämlikhet, tillit och respekt. Peer support är en återhämtningsorienterad insats som visat sig ingjuta hopp inför framtiden, egenmakt, social inkludering och livskvalitet vilket självklart är nödvändigt om man befinner sig i en livskris. Att träffa någon som varit på en liknande resa och blivit bättre har stor betydelse.
Studien är skriven av Patrik Engdahl och hans kollegor och är den första i vårt Peer Support projekt, en del av CEPI och UserInvolve programmet (Forte).
Klicka på HÄR för att läsa artikeln